Monday 3 September 2012

"Naim" mengubah Lapangan Terbang Lama Bintulu,ke projek bersepadu mewah dengan RM2 billion GDV

KUCHING: Naim Holdings Bhd akan membangunkan tapak lapangan terbang lama Bintulu ke dalam projek mewah komersial bersepadu dan kediaman.

Pusat bandar baru bagi bandar perindustrian berkembang pesat yang akan terdiri daripada kondominium, pusat membeli belah, hotel kelas antarabangsa, kompleks membeli-belah dan lain-lain kemudahan yang berkaitan.

Pengarah perkhidmatan korporat kanan, Ricky Kho berkata "projek pada kira-kira 12ha akan mempunyai nilai pembangunan kasar (GDV) sebanyak RM2 billion. "Ia akan dilaksanakan dalam dua fasa, dengan satu yang disasarkan untuk pelancaran menjelang akhir tahun fasa," katanya memberitahu StarBiz.
Kho berkata pusat membeli-belah yang dicadangkan itu akan menampilkan rumah kedai komersil dan pejabat rumah kecil manakala hotel tiga bintang akan mempunyai kira-kira 200 bilik. Blok kondominium akan menempatkan kira-kira 600 unit untuk dijual kepada kedua-dua pembeli tempatan dan asing.

"Fasa pertama pembangunan dijangka mengambil masa lima tahun. Fasa dua akan melibatkan pembinaan kompleks membeli-belah, "tambah beliau.

Naim, pemaju hartanah terbesar di Sarawak, dijangka memiliki dan mengendalikan kompleks membeli-belah sebagai pelaburan jangka panjang.

Kho berkata terdapat permintaan yang kukuh untuk penginapan berkualiti seperti hotel apartment, kondominium dan servis di Bintulu dengan kebanjiran besar ekspatriat yang terlibat dalam pembangunan industri intensif tenaga di Taman Perindustrian Samalaju.

Samalaju adalah salah satu daripada lima nod pertumbuhan Koridor Tenaga Diperbaharui (SCORE) Sarawak dan ia akan menjadi baru negeri pusat-industri berat.

Bintulu kini menjalani ledakan ketiga perindustrian. Selain penubuhan industri berat seperti aluminium dan pelebur mangan ferrosilicon, bandar ini juga mempunyai dua projek utama lain Samalaju laut dalam pelabuhan dan Bintulu cecair gas Petroleum Nasional Bhd.

Naim akan membuat pembangunan bersepadu Bintulu bercampur pusat runcit utama, memanfaatkan pertumbuhan SCORE.
Sementara itu, Kho berkata Naim telah dijangka untuk memulakan kerja-kerja pembinaan cadangan pembangunan bercampur RM1.5 bilion di Batu Lintang di sini dalam beberapa bulan akan datang sebagai kelulusan perancangan telah diperolehi.

Projek usahasama akan melibatkan pembangunan sebuah apartmen 27 tingkat, tema kondominium 18 tingkat, menara pejabat 36 tingkat, pusat membeli-belah, bilik pameran 17,000 persegi kaki, tempat letak kereta bertingkat dan taman air. Tanah utama, yang sebelum ini diduduki oleh pihak kerajaan, telah dibersihkan.

Beliau berkata fasa satu akan melibatkan beberapa unit apartmen dan kondominium. Rakan-rakan usahasama Naim dalam projek itu adalah amanah khairat, Lembaga Amanah Kebajikan Masjid Negeri Sarawak dan Tabung Baitulmal Sarawak.

Kho berkata Naim telah mencatatkan jualan yang kukuh hartanah tahun ini, dirangsang oleh kadar mengambil tinggi skim yang baru dilancarkan di perbandaran sedia ada di Miri dan Kota Samarahan.

"Kami telah mencatatkan jualan kira-kira RM125 million pada 31 Mei," katanya. Jualan tahun lepas adalah RM184 million peningkatan RM42 million lebih 2010.

Beliau berkata hartanah yang paling laris adalah berkembar dan rumah teres setingkat di perbandaran Miri Permyjaya (perdana pembangunan Naim) dan unit teres di Desa Ilmu di Kota Samarahan.

Naim juga merekodkan jualan yang baik untuk pangsapuri yang dilancarkan baru-baru ini di pasaran perbandaran satelit Riveria dekat sini.

Syarikat itu telah menubuhkan sebuah pejabat di Kota Kinabalu untuk bersedia untuk pengembangan pembangunan hartanah di Sabah.

Naim, yang mempunyai bank tanah kira-kira 1.050 hektar di Kuching, Miri dan Bintulu, adalah pada mencari untuk memperoleh lebih banyak tanah.

No comments:

Post a Comment